Snad mnozí z vás například zaznamenali, že Praha, kromě klasiků jako
Zrzavy, Filla, Štýrský, Toyen, rozšířila nabídku o Prague biennale 3 v
karlínských halach na Thámově ulici v blízkosti matra Křižíkova.
Biennale nabízí mnohost a různost pohledů na současné světové vizuální uměním, dobrá fráze, ne?!
Přesto
tomu tak je, nenabízím vám však tímto typem na výstavu žádnou
pohodlně zažitkovou satisfakci, ani klidné rozjímaní, relax. Budete
unaveni, možná i frustrováni, roztrpčeni, zaskočeni, zneklidněni, možná
i naštváni…….teda aspoň ti co očekávají pohlazení a klid,
nepřemýšlení, estetickou podívanou a pod.
Ano už slyším hlasy a
proč ne, proč se neustále nechávat "trýznit", znepokojovat, proč se
nenechat unášet krásou(teda obecnou představou o kráse).Hmm, budete mít
pravdu a zároveň ne!
Dnešní umění, které chce přinášet
"autentické" reflexe současne okolní reality bez laciných fíglů na
podbízení, falešných konstrukcí spojených se slovem umět(to znamená
víceméně řemeslně vyrobit, sestavit, mateiálně vytvořit, slepit,
vykomponovat a pod.)skutečně předem nenabízí poklidné Matissovské
křeslo po práci. To však v žádném případě neznamená, že je bez silných
emocí a prožitků. Není nihilistické, zbytečné(pokud zbytečnost
nevnímame jako přednost), ozdobou, trapným šokem, atraktivní
lunaparkovou podívanou, či pouze suchou nudou.To ani náhodou, jen to
chce i jistou zanícenost diváka, jeho vědomou i citovou snahu se
podílet.
Chce to opravdu i vloženou diváku energii a to
samozřejmě a nutně vyčerpává. Navíc je bez záruky a nemusí být na věky,
či běžným směnným zbožím a to je na něm úžasné, fascinující.
Běžte a dívejte se, nebudte předem naštváni, je to na vás.
Před
pár dny ovšem začalo mnohem slavnější bienale a to je ono benátské.
Nebyl jsem na zahájení, jezdím tam se svými studenty až v druhé
polovině října, kdy jsou Benátky rano v mlze, méně turistické a tak
nějak přívětivější asi jako za času(doufám však že bez "cholery")
spisovatele Gustava Aschenbacha ve Smrti v Benátkách, kde by asi každy
chtěl ve výstavních pavilónech a halách zahlednout svého Tadzia.
No
zatím jen vím, že se Český pavilón opět skvěle uvedl : První den
zahájení, který je vždy věnován odborné veřejnosti, galeristům,
novinářům, sběratelům atd. se brány zahrad s národnimi pavilony
otevřely dle plánu v 11hodin dopoledne. Obrovské množství odborné
veřejnosti se nahrnulo a začalo sondovat situaci.
Češi však volí zajímavou, neotřele strategickou variantu:
Český pavilón 11hodina – zavřeno, lidé kolem proudí, hodnotí.
Český pavilón 12 hodina – zavřeno, nikdo neví proč, nikdo nikomu nic nevysvětluje, jen jakasi pani stojí mezi dveřmi a odmítá kohokoliv vpustit…
Český pavilón 13 hodina – zavřeno, ok proč ne, koho ostatně z přítomných kdy zajímal, no ne?!
Český pavilón 14 hodina – zavřeno, tři hodiny!!!! po oficiálním zahajení pro světovou odbornou veřejnost a media.
Český pavilón 15 hodina
– hurá, třikrát sláva, vrata se otevřela, nečekaná strategie se
vyplatila(zůstaváji jen ti co za to stojí, ne!), vedro a únava vykonává
své, kde jsou návštěvníci, ti co vydrželi jistě nakouknou…..je libo
něco zakoupit, jistě, kůže už jsou k prodeji(ach tak, jen jako…)
Věřím,
že za dva roky, kdy bude tento pavilón, dle pravidel propůjčen
slovenskému umění, neboť je to Československý pavilón(!), bude vše
jinak!
Češi se mohou na tomto jedinečném, prestižním mezinárodním
poli předvést až za čtyři roky a to už možná nebudou v odpovědných
funkcích ti co toto vše způsobili, neboť budou asi železy připoutání k
sobě kdesi na Letné, kde i díky nim, nikdy nevyroste žádna
knihovna!!
Sláva našim zachráncům! Svět stojí přeci za h…….
Hezké léto a neutopte se
Jiří David