Reklama
 
Blog | Jiří David

Nový článek

Art report: Prague biennale 3, Karlínské haly, Thamova ulice - výstup Křižíkova metro, mezinárodní přehlídka současného umění z celého světa atd.

Ano. skutečně opět po dvou letech je  v Karlíně možno spatřit,
zažit to co se v současném světě umění prezentuje jako aktuální.

Specifikou
tohoto bienale, jsou však i sekce histrorizující, které však mají stále
jistou živnotnost, tedy něco co mohlo prosáknout i dio současnosti.

Osobně
jsem se podílel, spolu s Vasilem Artamonovem(rusky umělec, žíjící
dlouhodobě v Praze), na koncepci současného českého uměni. Vybrali
jsme  20 mladych, ale středně starších umělcu.

Reklama

Splolu s
Vasilem jsme přesvědčeni, že námi vybraní autoří nezapadnou do šedě,
ale že budou plnohodnotně vidět, či dokonce tajně zářit na tomto
mezinárodním fóru.

Není jistě snadné do Čech dostat regulérní
světové umění a není asi ani v silách hlavních organizátorů bienale,
do  Prahy dostat uplně to nej. Peňez je málo, rozpočty napjate a
tak tato podobná, sporadická setkaní, suplují  povinnosti
institucí, jako je třeba Národní galerie. Vždyť NG je silně dotována
statem a měla by proto z pozice své nezaměnitelné funkce umět zajistit
a zpřehlednit, tedy i dovažet(po-te samozřejmě i vyvážet)to, co se ve
světe běžně vidí.

Je hloupost se neustale ohánět, debilnimi
argumenty, že už všichni mohou kamkoliv jet a vidět současné uměni
například v Paříži, Londýně, či v  New Yorku! To samozřejmě může
kdokoliv, kdo na to má, ale smysl Národní galerie, není institucí a tím
na mysli především program Veletržního paláce, aby se v ní konzervoval
pouze domácího dění.

Naopak, jejím zásadním  smyslem by
mělo být především umět dokázat Evropě, světu, že zde jsou občas i naši
důležití umělci. To se však může stát jen pod podmínkou, že sem nejříve
musíte umět dostat ze světa relevantní kurátory, teoretiky, galeristy a
pod. s jejich zkušenosti a rozhledem(což všem potentátům, byfuňářům N¨G
chybí) A dostanete jen sem jenom tehdy, když jim umožníte jejich
mezinárodní projekty zde prezentovat. Pak do Čech přijedou i lidé co
uměni nejen nakupuji(sběratelé), ale  běžné odborné publikum a to
pak je schopno se motivovat i českým kontextem.

Bohužel tupost a
arogance vedeni Národní galerie, si hledá milión zástupných
pseudoproblému(nedostatek financi, módnost světových trendů, nezájem
zdejšího publika atd. atd.), aby toto nemusela činit. 

17
let(sic!!!) po revoluci, je obecně české umění(výjimkou jsou jedinci,
spočitaní na prstech jedne ruky a ne zasluhou NG), na tom zhruba stejně
se svou světovou(Evropskou) pozicí, jako před revolucí. 

Není
v moci české odborně  umělecké  komunity svrhnout politickou
moc vedení NG a nahradit ji kreativním, přejícím a současně smýšlejícím
člověkem, který nebude díky svým vlastním(dnes už ani ne uměleckým, ale
jen a jen politickým)ambicím brzdit schopnost českého umění se
integrovat do provozu uměni í na celém světě. Že ve vedení NG a
podobných institucí  nebude člověk(tak jak je to bohužel do
dnes!), který díky ztrátě své umělecké potence, bude rád že může
zabrzdit kreativitu a nadšení "sousedovic koz".

Proto maji akce
jako Prague biennale svůj smysl, běžte se podívat a klidně i kriticky
polemizujte s obsahy vystavených děl, neboť jenom tak, lze české umění
zařadit do normálního žití jiných uměleckých scén.

P.S.
Mimochodem, kdo vlastně v Čechách zaznamenal, že se díky galerii
Z.Sklénáře a Prague biennale 3  mihnul Prahou velmi významny
čínsky kurátor, teoretik i perfomer v jedné osobě  Shu Yang!?
Člověk, který uvedl současné čínské umění do nejvyšších pater světového
dění(napřiklad současnou čínskou malbu, která se nyní prodáva v řádu
statisícu liber, dolarů).

Nikdo a to měl nádhernou veřejnou performance na řece
Vltavě(mezi Nar.divadlem a Kampou). Jaká médiá se to dozvěděla?!Kdo z
umělecké oblasti?!11 lidí se jeho akce zúčastnilo, jedenact lidí!! 

Normálně
by se tam musel objevit někdo kompetentní a navázat s ním kontakt a
vytvořit tak prostor do budoucna. Hmm, prostě zaprděné Čechy, samolibě
zahleděné do svých umrňených politických problémů, šarvátek a
stupidid.