Vzhledem k tomu, že jsem byl vyzván, abych se této ankety zúčastnil
a k následné skutečnosti, že se má odpověď musela zkrátit, předkládám
mou nezkrácenou odpověd(kterou se jsem už stejně zkracoval, aby
mohla být vůbec použita):
Otázka: Je Pražský hrad podle Vás nejen turistickým, ale i
kulturním centrem Prahy?
Odpověď : To, že může být Pražský Hrad vůbec turistickým
centrem(pokud to takto eufemisticky pojmenujeme), je dáno
především jeho kulturní pamětí, ničím jiným! Každý monarcha(samozvaný,
dědičný), prezident(zvolený, dosazený), pokud ji pochopí, může tuto kulturní
kontinuitu ze své doby „pouze“ kvalitativně rozšiřovat, obohacovat a nebo
naopak tlumit či svévolně znehodnocovat z pozice momentální moci. Záleží
tudíž na míře svobodné kulturní osvícenosti i vzdělání, nebo na trpké
zapšklosti a nevědomosti „hradních pánů"
Otázka:Chybí Vám v kulturní nabídce PH něco, nebo co naopak
oceňujete?
Odpověď:
V dědictví
osvícence Rudolfa II, tedy náplň Obrázárny Pražského Hradu, nechybí asi nic.
Ovšem co se týká současnosti, mnohé!
Zdá se, že právě v pohodlné spoluprácí PH s NG se
dnešním generacím předkládají zakonzervované muzeální programy, za které by se
nemusel stydět ani Antonín Novotný.
Předpoklad progresivity přeci smysluplně zavazuje, nikoliv
lacině provokuje, jak je často v této souvislosti z „hradu“ záměrně zaměňováno.
Kdo však umí na PH opravdu slyšet, kdo má argumentační odvahu shazovat ze stolů všechny Otziho těla
z depozitů NG(či populární kreslíře atd.) a postavit silné současné
koncepce v rámci umění?! Nikdo!
Proto oceňuji pouze projekt maximální fotografie PH ve spolupráci s PPF.
Zde předkládám
otištěnou podobu ankety, včetně dalších oslovených, v HN po-té
následoval text M.Čechlovské, která věcně a fakticky zhodnotila činnost
PH. Doporučuji:
1. Je Pražský hrad nejen turistickým, ale i kulturním centrem Prahy?
2. Chybí vám v kulturní nabídce Hradu něco?
1. Nepochybně. Je nejnavštěvovanější památkou u nás, a přesto neusíná
na vavřínech a stává se jakýmsi epicentrem kulturní nabídky. Výstavy,
divadlo, hudební představení, architektura, doprovodné akce.
2. Nabídka kultury v Praze je mimořádně
pestrá. Na své si přijdou všechny generace. Ale třeba pouličních
performancí by Praze slušelo ještě více, stejně tak postrádám větší
nabídku v oblasti designu, ale i tady se rýsují novinky.
Pavel Klusák, hudební publicista
1. Na Hradě nevznikla koncepce, jež by stanovila, jakou úlohu kulturní dění má hrát.
2. Například Dvorní cyklus "Jazz na Hradě"
je programově neambiciózní různorodý sled lokálních akcí, který má
význam jen pro ty, kdo touží po večeři s hlavou státu. Přitom by se
toho na Hradě dalo nenásilně a bez prodělku tolik dělat, jak v oblasti
chytré popkultury, tak čistého umění!
Jiří David, umělec
1. To, že může být Pražský hrad vůbec turistickým centrem, je dáno především jeho kulturní pamětí, ničím jiným!
2. Co se týká současnosti, chybí mnohé! Zdá
se, že právě v pohodlné spolupráci PH s NG se dnešním generacím
předkládají zakonzervované muzeální programy, za které by se nemusel
stydět ani Antonín Novotný.
Lenka Lindaurová, výtvarná kritička
1. Není. Pro mě je Hrad už jen turistickým cirkusem, který s českým návštěvníkem téměř nepočítá, se mnou už vůbec.
2. Tento stát se ke kultuře chová velmi
arogantně a koloniálně a Hrad tento postoj reprezentuje. Nemohu ani
ocenit expozice z české historie, protože jsou jen jakýmsi povinným
minimem a krmením pro masy, profesionálně nedotaženým.